Ane Finstad Oslo Neshorn

Hjelp neshornene

Hvorfor? (ABC NYHETER): Det nordlige hvite neshornet går mot total utryddelse. På 1960-tallet fantes det over 2000 eksemplarer av arten, nå er det bare tre individer igjen. Neshornet Sudan (44) er den siste hannen av arten. De to gjenlevende hunnene er for gamle til å få barn. Når de tre neshornene forsvinner, vil arten være borte for alltid. Det hjelper å hjelpe! (NTB): Stadig færre neshorn i Sør-Afrika faller som ofre for krypskytteres kuler, opplyser myndighetene i landet. I fjor drepte krypskyttere 1.054 neshorn i Sør-Afrika, en nedgang på 10,3 prosent fra året før. Nedgangen tilskrives styrket beredskap og innføring av andre tiltak for å hindre krypskyttere fra å drepe neshorn, opplyser miljøverndepartementet i Sør-Afrika. Sør-Afrika er tilholdssted for mesteparten av verdens neshorn-bestand. Dyrene blir drept for sine horn, som er høyt ettertraktet i deler av Asia, spesielt i Vietnam. Nedgangen er positiv, men antall dyr som drepes, er forsatt "uakseptabelt høyt", heter det i en kommentar fra TRAFFIC, en organisasjon som overvåker handelen med ville dyr. Departementet kan samtidig vise til nedslående tall for landets elefantbestand. Krypskyttere drepte i fjor 46 elefanter i nasjonalparken Kruger, en økning fra tidligere år. Til nå har elefanter i denne parken i stor grad vært uberørt av krypskytter-aktiviteter.

30.01.2018 01.03.2018

Ane Finstad