Emil Topstad Våle Elefant

Sammen skal vi beholde elefanten!

I dag har vi en elefantbestand på ca 400.000 dyr. Om man går 100 år tilbake i tid regner vi med at en elefantbestand på 3-5 millioner dyr kunne kalle Afrikas villmark sitt hjem. Elfenbenet, eller elefantens støttenner om du vill er en stor fristelse for afrikanske krypskyttere. Man skyter og dreper elefanten, sager av elfenbenet og lar dyret ligge igjen. Ofte har elefanten en unge med seg, men den har ikke utviklet støttenner enda og er derfor ikke lønnsom for krypskytterne og drepe. Ungen holder seg rundt sin døde mor, uten kjangs til å klare seg videre i livet. Noe som resulterer i at også ungen vil lide samme skjebne. Elfenbenet smugles ut av av Afrika for å fraktes videre til Asia. Hvor mesteparten blir smuglet inn i Kina. Man bruker elfenbenet til å lage smykker og pyntegjenstander som blir solgt til turister og lokalbefolkningen. Afrikas krypskyttere er en del av store kriminelle nettverk som omsetter profitten fra elfenben i både våpen i narkotikasalg. Heldigvis finnes det viltvoktere som setter sitt eget liv i kampen de kjemper hver dag for å hindre den afrikanske elefanten fra total utryddelse. Krypskytterne er tungt bevæpnet og skyr ingen midler for å få tak i elfenbenet. Om det gjelder å rydde viltvoktere av veien for å komme frem til elefanten så gjør de det. Man regner med at hver halvtime blir en elefant drept av en krypskytter. For å dø en grusom død. Mange elefanter er heller ikke døde når krypskytterne begynner å sage av elfenbenet. Noe du selv kan tenke deg er fryktelig smertefullt og dyreplageri av verste sort. Så hva skjer om vi ikke klarer å stoppe dette? Jo da vil elefanten om kort tid være helt utryddet. Og da vil man begi seg over på andre dyrearter. Løver, giraffer, krokodiller. Alt vil sakte men sikkert bli jaktet ned og forsvinne fra planeten vår. Er det dette vi ønsker oss? En verden uten dyreliv? For det er det som på sikt vil skje om man ikke får stoppet dette.

27.07.2017 31.12.2017

Emil Topstad