Senhøstes 2010 sirklet et helikopter med krypskyttere over et område i Sør-Afrika. Etter nøye kartlegging av bevegelsene til et neshorn, bedøvet de henne og sagde av hornet med motorsag. Krypskytterne tok med seg hornet og deler av hodeskallen og lot kroppen ligge igjen. Neste dag ble hun funnet vandrende rundt med store smerter. Mirakuløst nok overlevde hun angrepet etter intensiv veterinærhjelp. I ettertid slo hun seg sammen med en neshornhann, som nå hjelper henne å overleve. Dessverre er ikke alle neshorn like heldige.

I Sør-Afrika har antall neshorn tatt av krypskyttere økt fra 13 i 2007 til 668 i 2012Det er kriminelle nettverk som står bak den ulovlige jakten på det ettertraktede og truede neshornet.

WWF trapper nå opp innsatsen for å sikre at ikke flere neshorn blir tatt at krypskyttere. I tillegg til å støtte viltvoktere som beskytter dyrene, arbeider vi med etablering av verneområder der neshornene kan leve på trygg grunn, og vi samarbeider med lokalbefolkningen om bedre viltforvaltning.

Neshorn_2_Martin-Harvey--WWF-Canon1

Bli med oss i kampen mot handelen som dreper!

1. Trykk START INNSAMLING øverst på siden. Del den via Facebook, Twitter, epost m.m.
  2. Du setter ditt eget mål for innsamlingen.
  3. Følg med på innbetalinger og kommenter underveis.