Malin Sørbø Bergen Arktis

Hjelp meg å hjelpe❤

Til alle dere gode mennesker der ute! Jeg trenger deres hjelp. Livet på Arktis trues av klimaendringene. Både naturlige og menneskeskapte klimaendringer. Miljøgifter og skipstrafikk bidrar også til at dyrelivet trues. Isen i Arktis smelter faretruende raskt. Både i 2016 og 2017 ble det i januar målt rekordlav isutbredelse og temperaturer hele 3 til 5 grader over gjennomsnittet. Det haster med å bremse denne utviklingen! Isbjørnen er totalt avhengig av havisen for å finne mat, og på grunn av tapet av isen i Arktis kan vi miste opp mot halvparten av verdens isbjørner innen 2050. Men Arktis er hjem til mye mer enn isbjørnen. Ishvaler som grønlandshval, narhval og beluga har også sitt hjem der. Det samme har ringsel og hvalross. Under vann finner vi næringsrike hoppekreps og i luften flyr blant annet ismåken. Felles for dem alle er at de er avhengige av isen som leveområde – og isen forsvinner. Dersom ingenting gjøres nå for å bremse klimaendringene, vil samtlige av disse dyrenes eksistens stå på spill. Det er fremdeles håp. Jeg har fremdeles håp. Men vi må handle. Vi må gjøre noe, og vi må gjøre det sammen. Hjelp meg å hjelpe❤ fordi vi bryr oss!

11.12.2017 01.03.2018

Malin Sørbø